Årets to kammermusik­koncerter finder sted i weekenden den 26. og 27. oktober, begge dage kl. 15.00. De to programmer præsenterer to hjertevarme og generøse musikere; den ene af disse to, den dansk-norske sopran Brit-Tone Müllertz, arbejdede jeg med for mere end 15 år siden på musikkonservatoriet. Violinist Christian Ellegaard er et nyt musikalsk bekendt­skab, som jeg første gang koncerterede med i 2018.

 

Klaver og sang

Ved koncerten lørdag den 26. oktober kl. 15 er der enestående mulighed for at lytte til Brit-Tone Müllertz. Hun er uddannet fra musik­konservatoriet i København med videregående studier hos bl.a. den store danske, dramatiske sopran Eva Johansson. Der har til nu været mest bud efter den unge danske Wagner-sanger i prominente udenlandske operahuse – hvilket er typisk for danske forhold.

Det tager sin tid at modnes til Wagners dramatiske musik, vel at mærke hvis betingelserne for at synge den er i stemmen. Den fysiske og vokale udvikling til dette krævende repertoire indebærer en lang proces for de få, som måske krones med succes i en noget mere fremskreden alder end lettere stemmetyper. Fra debut’en i Østrig i 2014 er det de sidste 5 år gået stærkt – og hun debuterer næste år ved  Bayreuther Festspiele, parnasset for disse enestående operaer. Hun hædredes ved årets opera­festival med motivationen: “Hun er det største danske soprantalent i det mere dramatiske repertoire ganske længe. Brit-Tones klang er som en stålnæve i en fløjlshandske.”

Vi har til nærværende koncert sammensat et program bestå­en­de af tyske sange af Grieg samt Strauss og Liszt. Hertil knytter sig et par arier fra opera-repertoiret, ligesom sangstemmen sættes i relief af to solo-klaverværker af Liszt.

Koncerten er en sjælden lejlighed til at lytte til en radiant stemme i flor, som det ellers er forbeholdt udlandet at lytte til.

 

Klaver og violin

Ved søndagens koncert, den 27. oktober kl. 15, er der mulighed for at lytte til et ægte sonate-program i klassisk forstand. Violinist Christian Ellegaard er anerkendt viden om som en fremragende violinist og kammer­musiker. Han er til dagligt ansat i DR Symfoniorkester. Christian Ellegaard har spillet talrige koncerter i hele Skandinavien, det meste af Europa og i USA, som både solist og kammermusiker. Jeg havde sidste år fornøjelsen af at spille med Christian første gang – og hans lysende klang kombineret med hans eminente musikerskab affødte straks ønsket om at videreføre sam­arbejdet.

Koncerten byder på et meget publikumsvenligt program med værker af Mozart, Tchaikovsky og Grieg. Mozart komponerede en mængde sonater for klaver og violin; de 5 sidste er værker der yder begge instrumenter retfærdighed og peger frem mod Beethovens ti store sonater for samme besætning. Ved koncerten spiller vi den store sonate i Es-dur KV 481, hvor to energiske og legende ydersatser omkranser et under af en 2. sats.

Centralt i programmet står Tchaikovskys virtuose sats for violin med klaverledsagelse, “Souvenir d’un lieu cher” opus 42 (Et minde om et kært sted), hvorfra vi spiller første del, “Meditation”. Denne sats var oprindelig tænkt som 2. sats i komponistens violinkoncert, men komponisten underkendte satsen til dette formål.

Programmet slutter med Griegs tredje og sidste Sonate for violin og klaver, c-mol op. 45. Tråden er således knyttet til lørdagens koncert – denne storslåede sonate hører til Griegs mest vellykkede kammermusikværker, til dels baseret på norske folkemelodier, men “international” i sit tilsnit i en grad, der hurtigt gjorde sonaten berømt i hele Europa.

Der er som altid gratis adgang til kirkens koncerter

plf