Kammermusik-koncerter 2013

Schubert og Beethoven - 14., 16. og 17. november 2013

Årets kammermusikfestival har været længe undervejs – en del af programmet var tiltænkt sidste års festival, som desværre måtte aflyses. Men kunst og musik bliver ofte endnu bedre og rigere af at blive lagret i sjælen og fingrene på musikerne – og derfor er det en desto større glæde i år at kunne præsentere og udbygge Schubert-delen af 2012-programmet. Den lange rejse gennem Beethovens klaver- og kammermusik fortsætter ligeledes i år – al den stund at Schubert ikke mindst i sine sidste år lod sig inspirere af – og evnede at gå sine egne veje – i forhold til giganten Beethoven.

For mange år siden udtalte en pianist, da jeg anmodede om at måtte spille et værk af Schubert, at "det var der ingen grund til – man kan ikke høre hvor svært det er!" Hvilken visionsløs og dog sand udtalelse! Schubert har på sin vis levet en skyggetilværelse i mange år – hans klaversonater blev først kendt blandt et større publikum for en generation eller to siden, takket være store pianisters indspilninger af de væsentligste værker og sidenhen samlede indspilninger. Hans sonater er ofte anderledes uhåndgribelige og langstrakte i tid i forhold til Beethovens, og ofte er værkerne mere diffuse med hensyn til form. Hertil kommer det klanglige aspekt; Schubert har, som f.eks. Chopin, sin "egen" klang, der kræver lang tids intens beskæftigelse med stoffet og stor klanglig sans og omhu.

Klaveraften - torsdag den 14. november kl. 19.30

Festivalen er også i år delt op på tre koncerter; åbningskoncerten er en ren klaveraften med værker af Schubert og Beethoven. Først 4 Impromptuer, karakterstykker, D. 899 (som jeg ikke har spillet i 30 år, hvilket de ikke er blevet lettere af), samt hans næstsidste Klaversonate, A-dur D. 959. Denne gigantiske sonate er som at vandre i uendelige landskaber af forskellig  karakter – 1. satsen alene spiller over et kvarter. Denne sene Schubert sættes i kontrast af den sene Beethoven, klaversonate nr. 27 i e-mol i to satser, en koncentreret kontrast-fyldt 1. sats efterfulgt af en af de mest sangbare, "schubert’ske" satser Beethoven nogensinde komponerede.

"Schubertiade" - lørdag den 16. november kl. 15.00

Lørdagens koncert er en ren "Schubertiade" – 30 sange fordelt på tre sangere, en nøje udvalgt blanding af inderlige sange, udadvendte ballader og ikke mindst et stort udvalgt af Schuberts sidste værk, sang-cyklussen "Schwanengesang" – således kaldt af hans forlægger. De tre sangere er mezzosopran Anja Lyngbye, tenor Adam Riis og basbaryton Johannes Mannov; sidstnævnte er efter en stor sangkarriere i store dele af verden udnævnt til professor ved Hochschule i Nürnberg. De to førstnævnte har tidligere gæstet festivalen til publikums store fornøjelse.

Klavertrioer - søndag den 17. november kl. 15.00

Årets festival afrundes søndag med en "rigtig" kammermusikkoncert; to klavertrioer af de to komponister: Beethovens "debut" som komponist, hans Trio Es-dur op. 1 nr. 1 overfor Schuberts store klavertrio B-dur, D. 898. Imellem de to trioer spiller jeg en tidlig Beethoven-sonate, nr. 9 E-dur op. 14 nr. 1. Ved koncerten medvirker to unge strygere, begge medlemmer af den succesombruste strygekvartet "Nightingale String Quartet", violinisten Gunvor Sihm og cellisten Louisa Schwab. De har taget sig tid til at spille klavertrio midt i deres meget koncentrerede kvartet-arbejde, hvilket jeg er utrolig glad for. Der bliver tale om kammermusik på et meget intenst plan.

Projektet er endnu engang muligt takket være velvillig støtte fra kirkens menighedsråd og takket være klaverfirmaet "Mattsson & McGehee"s udlån af et vidunderligt Fazioli flygel. Der er traditionen tro gratis adgang til de tre koncerter.

plf