Kammermusikdage 2015

Søborgmagle Kirke inviterer til to overvældende og stem­ningsmættede koncerter i weekenden den 7.-8. november, begge dage kl. 15.
 
De to koncerters tema ligger i forlængelse af de foregående år, med fortsat fokus på Franz Schubert og fransk senromantisk musik – i år naturligt koncentreret omkring Cesar Franck, hvis dødsdag den 8. novem­ber 1890 markeres med en koncert på netop 125-årsdagen, indeholdende noget af komponistens ypperste musik.
 
Det er en stor fornøjelse for mig på vegne af Søborgmagle Kirke endnu en gang at kunne byde velkommen til store musikalske oplevelser – ganske gratis!
 

 

Franz Schubert – Winterreise

Lørdag den 7. november kl. 15.00

Franz Schubert komponerede nær­mest manisk i sit 31. og sidste leveår. Udover de sidste klaversonater, hvoraf jeg spil­lede A-dur Sonaten D. 959 for et par år siden, frembragte han nærmest i en tilstand af feber­­vildelse blandt andet sin strygekvintet samt den ene­stående sangcyklus “Winter­reise” – et unikt tonelandskab, der igennem 24 sange følger en vandringsmand på en psykologisk rejse mod stadig mere ensomme landskaber, en skildring af en ung mands vandring ind i et vinterlandskab, såvel fysisk som mentalt.

Den på alle måder udfordrende cyklus bliver sunget af en af Danmarks fineste tenorer, ikke mindst hvad liedsang angår, Adam Riis. Værket hører til hans kerne­re­pertoire, ligesom ‘Evange­listen’ i Mattæus-passionen. At forløse Schuberts melankolske og gribende sange stiller voldsomme krav til sangeren og pianisten, såvel teknisk som fortolkningsmæssigt. Det er 12 år siden at jeg sidst opførte Winterreise i Søborgmagle Kirke – og de har formentlig modnet godt siden! Cyklussen bliver fremført lørdag 7. november kl. 15.

 

Cecar Franck og fransk senromantik

Søndag den 8. november kl. 15.00
 

Søndag 8. november markeres Cesar Francks 125-års dødsdag. Franck hører måske ikke til de mest produktive komponister, og mange kender ham sikkert kun som komponist til “Panis angelicus”. Han var pianist og organist – men ikke mindst mod slutningen af sit liv blomstrede han til en fransk senromantisk kompo­nist, hvis harmonik er ene­stående i sin klang-rigdom. Han komponerede indenfor få år mester­værker for orgel og klaver, samt en violinsonate, der med hans egen velsignelse spilles lige så ofte af cellister.

Cesar Franck fejres ved at jeg spiller hans måske mest vellykkede klaverværk, “Prelude, Choral et Fugue” i h-mol – et gigantisk værk, der udgør en syntese omkring få temaer, der på enestående vis kombineres værket igennem. Det er alvorlig, inderligt smuk musik.

Cellosonaten er et mesterværk  i cello-klaver reper­toiret – skræm­mende vanskelig for begge musikere – og cellostemmen forløses her på mesterlig vis af den herboende engelske cellist Ursula Smith, der oven i en fornem karriere de sidste år har føjet flere professorater til sit CV. Hun er en altid kærkommen gæst i Søborgmagle Kirke.

Endelig synger mezzo­sopran Anja Lyngbye en række store og meget ekspressive sange komponeret af kredsen omkring Cesar Franck: Ernest Chaussons mesterværk “Chanson perpetuelle”, to sange af vennen Duparc og endelig et overset mesterværk af Bachelet, “Chere nuit”.

 

plf