Optaktskoncert

Søndag den 21. oktober kl. 15

Som optakt til kammermusikdagene er der denne søndag eftermiddag mulighed for at stifte bekendtskab med den unge danske tenor Shaked Evron. Han har igennem hele sin barndom fået en fremragende tilgang til den klassiske musik via skolegang på Sct. Annæ og som mangeårigt medlem af Københavns Drengekor. Efter sang­studier ved bl.a. Tonny Landy har han valgt at skole sin stemme i Wien og Milano. Han vender kortvarigt hjem i forbindelse med denne liedkoncert, der rummer en række kendte og lettilgængelige sange fra Schubert til italienske Tosti, der skrev i den ægte italiener-stil. Programmet kommer omkring en nordisk afdeling, inden det afrundes i det wieneriske hjørne. Alle er hjerteligt velkomne til denne stund i øjenhøjde med skønne toner og stemninger.

 

Kammermusikdage 2018

I år markeres 100-året for Debussys død verden over – og naturligvis også ved dette års kammermusikdage. Debussy (1862-1918) ændrede med sin klangverden musik­historien på afgørende vis; hans nye klange, som hurtigt fik prædikatet impressionisme efter samtidens malere, åbnede for en hel ny verden af farver og sanseindtryk.

I 1862 var Brahms (1833-1897) en ung komponist, der allerede på sin vis tilhørte fortiden. Hans musik var funderet på de største forgængere, Bach og Beethoven, og ikke mindst hans samtidige og mæcen Schumann og dennes hustru Clara, der blev hans store, ulykkelige kærlighed hele livet igennem.

Dette spændingsfelt mellem den tyske romantik, konservatismen, og de nye strømninger og klange inspireret af Wagner, senere udviklet i forskellige retninger som altså f.eks. impressionismen, er temaet for dette års kammermusik­koncerter.

 

Lørdag den 27. oktober kl. 15

Denne koncert har netop Brahms i centrum med cello­sonaten i e-mol opus 38 og de fire meget romantiske Ballader opus 10. Endvidere er 3 fantasi­stykker for cello og klaver af netop Schumann på programmet, der indledes højst koncen­treret med et lille udsnit af Bachs sidste gigantiske værk, Kunst der Fuge – en række enestående fugaer, en slags ideel musik komponeret uden besætning, men dog realiserbar på klaver. 4 af disse fugaer danner baggrunden for Brahms’ cello­sonate. Cellist ved koncerten er en højt skattet musiker, der efter års fravær vender tilbage, cellist Louisa Schwab, til daglig cellist i Nightingale Quartet og cellist i DR symfoniorkester.

 

Søndag den 28. oktober kl. 15

Koncerten markerer 100-året for Debussys død, umiddelbart før 1. Verdenskrigs afslutning. Programmet er kalejdoskopisk med to afdelinger af sange, Melodies, samt solo klaver­værker imellem. Debussy komponerede kunstsange hele sit voksne liv; den første afdeling repræsenterer udviklingen i de tidlige 1880’ere, mens 2. afdeling rummer en række modne og store sange, nærmest som små dramatiske scener. De tekstlige forlæg fandt Debussy i rigt mål i samtidens franske digtere. Sangene sættes i relief af to triptykon’er af klaver­værker: Images I. Samling er blandt Debussys fineste klavermusik, ikke mindst den meget impressionistiske beskrivelse af vand, Reflets dans l’eau.

En anden udsøgt samling er Estampes, 3 tonedigte der dels beskriver østens pagoder, en aften i Granada og et gigantisk regnvejr i en have.

Den unge svenske sopran Josefin Kaminski, der netop har afsluttet sin kandidat­uddannelse fra DKDM, er valgt til at forløse denne klangverden med uendelige farver og stemninger. Det er mig en stor fornøjelse at byde hende velkommen i rækken af sublime sangere, der har gæstet vore kammermusikdage.

plf